Allmänna villkor.
Dessa allmänna villkor gäller vid tillhandahållande av konsulttjänster från Ditas Consulting AB, org. Nr 559123-9362 (såsom tillämpligt ”Leverantören”) till Leverantörens kund (”Kunden”), om inte annat uttryckligen har överenskommits mellan parterna. De allmänna villkoren utgör således en del av det mellan parterna träffade avtalet. Vid eventuell konflikt mellan dessa allmänna villkor och avtalsdokumentet har avtalsdokumentet företräde
EKONOMISKA VILLKOR
Alla priser i avtalet är angivna i SEK exklusive mervärdesskatt. Samtliga fakturor ska betalas inom 20 dagar från fakturadatum. Eventuella invändningar mot fakturor ska göras omgående till ekonomi@ditas.se. Är Kunden i dröjsmål med betalning äger Leverantören har rätt att innehålla leverans av samtliga tjänster i det fall Kunden ej betalar fakturor utställda av leverantören inom avtalad tid, utan att detta påverkar Kundens betalningsskyldighet.
LEVERANS OCH FAKTURERING
Leverantören förbehåller sig rätten att avgöra när respektive steg i projektet är fullgjort och levererat enligt avtalet. Leverans anses vara utförd när leverantören anser att de överenskomna arbetsuppgifterna, enligt projektplanen, är genomförda och att den överenskomna kvaliteten har uppnåtts.Fakturering kommer att ske efter varje avslutat steg.
KONSULTATION
Eventuell konsultation i avtalat projekt debiteras enligt överenskommen timtaxa. Leverantören har också rätt att fakturera kunden mot löpande räkning enligt standardprislista för utförda tjänster utöver avtalade åtaganden. Konsultation debiteras per påbörjad timme. ’Konsultation som efter överenskommelse utförs utanför ordinarie kontorstid (08:00-17:00 helgfria vardagar) debiteras med 1,5 gånger gällande timtaxa. Arbete på obekväm arbetstid (22:00-06:00 alla dagar, samt lördagar, söndagar och helgdagar) debiteras med 2 gånger gällande timtaxa. Om inget annat avtalats debiteras restid, samt eventuell ställtid som direkt eller indirekt orsakats av kunden, som arbetstid enligt gällande timtaxa för konsultation.
TIDSUPPSKATTNINGAR
Alla eventuella tidsuppskattningar i detta avtal är ungefärliga och kan avvika från faktiskt nedlagd tid. Leverantörens debitering sker alltid enligt faktiskt nedlagd tid. Om projektet beräknas ta längre tid än de timmar som avsatts för projektet ska Leverantören meddela kunden detta tillsammans med ett förslag på hur projektet kan planeras om eller begäran om att nyttja ytterligare timmar till projektet. Leverantören har rätt att fortsätta arbetet enligt gällande plan i väntan på besked från kunden angående omplanering av projektet eller godkännande av extra kostnader, men bara som längst till dess att de timmar som avsatts för projektet är förbrukade.
AVBOKNING Avbokning av beställd tjänst eller schemalagd konsultation ska ske senast 5 arbetsdagar (helgfria vardagar) i förväg annars har Leverantören rätt att debitera 50% av överenskommet arvode som avgift för sen avbokning. För avbeställning av tjänst mindre än 2 arbetsdagar (helgfria vardagar) i förväg har leverantören rätt att ta ut fullt arvode för beställd tjänst som avgift för sen avbokning.
LEVERANTÖRENS ANSVAR OCH ANSVARS- BEGRÄNSNINGAR
Leverantören ger inga garantier rörande resultat som kommer av användning av tjänster eller råd givna av Leverantören eller dess underleverantörer. Om Leverantören genom grov oaktsamhet orsakat ska är denne skadeståndsansvarig i enlighet med svensk skadeståndslagstiftning. Skadeståndsskyldigheten är begränsad till det totala avtalsvärdet, om ersättning ej regleras i någon annan del av avtalet.
SEKRETESS
Parterna förbinder sig att inte utan motpartens medgivande röja uppgift som av motparten förklarats sekretessbelagd. Sekretess gäller inte för uppgift som är allmänt känd eller vars röjande eller utnyttjande rimligen saknar betydelse för motparten. Part ska förpliktiga sin personal som tar del av uppgift som omfattas av sekretess att iaktta denna. Handling som innehåller uppgift som omfattas av sekretess ska förvaras på betryggande sätt. Detta avtal samt därtill hörande handlingar samt särskilda överenskommelser med anledning av detta avtal är sekretessbelagda. Denna bestämmelse gäller även 12 månader efter avtalets upphörande.